En sista analys av Lost (kanske)

Eftergårdagen så hade jag inte tänkt skriva mer om LOST men efter en relativt upplysande kommentar av en viss Carl Af Jederstaam så känner jag mig tvungen att skriva om serien en sista gång =) (sorry alla som är helt ointresserade).  


Carl skrev:
"Ledsen att göra dig besviken herr lönngreat men din teori faller lite på att lost-skaparna själva har gått ut och sagt att de inte dog i kraschen. Allting har hänt. De som levde längst på ön var Ben och Hugo som vaktade ön i X antal år. Men du har rätt i din andra del nämligen att det har med hinduism att göra - och det faktum att de är kopplade till varandra för att kunna passera vidare efter döden. De skapar något som kallas för "sideway purgatory"."


Då jag inte kännt till uttrycket “sideway purgatory” så undersökte jag naturligtvis detta och faktum är att teorin som förklaras stämmer mycket väl överens med de teorier som jag redovisade igår natt. Jag utgår här ifrån en artikel som publicerats på CBS hemsida där man lägger fram en teori (märk väl att detta också rör sig om en teori, det finns inga källor som pekar på att skaparna bakom LOST har uttalat sig).


Teorin som bottnar i begreppet ”sideway purgatory” handlar helt enkelt om det existerar olika dimensioner där vi lever i en annan verklighet. I LOST så ser vi, precis som jag nämnde i min egen teori, detta universum i sista säongens paralellhandling som utspelar sig i USA.


I artikeln så diskuterar man hur detta universum skapats och varför det finns till. Här menar man att dimensionen skapats av karaktärerna själva eftersom de behöver varandra för att kunna övervinna sina demoner/alla de personliga problem som varje karaktär har kämpat med.


Jacks problem har t.ex. främst bestått i sina dåliga relation till sin far. I den nya dimensionen så får Jack därför en son för att kunna bygga upp den goda relation som han aldrig upplevde med sin egen far. Benjamin Linus som mått oerhört dåligt över Danielle Rousseau och Alex död, får i den nya dimensionen en mycket god relation till dessa. Han mår också dåligt över att ha mördat Locke men som bekant så förlåter Locke honom i slutet.


Detta faktum utesluter emellertid inte min analys (lutad mot hinduismen). Som ni säkert känner till så finns det olika sätt att nå Brahman (världssjälen) (eller för all del Nirvana) och uppnå ett högre upplyst tillstånd. Hinduismen och Buddhismen visar olika sätt att nå detta mål, bland annat genom meditation eller genom att samla en jävla massa god Karma.


I LOST så kan karaktärerna gå vidare först då de övervunnit sina egna problem, vilket de gör i slutet.


Carl Af Jederstaam (vem är du föressten? =) nämner att skaparna bakom LOST gått ut med info om att karaktärerna inte dog i flygkrashen, själv hittar jag inte någon källa som styrker detta men jag är helt redo att gå med på detta uttalande.


De viktigaste inslagen i min teori (Maya (illusionen), Brahman (världssjälen), Moksha (frigörelsen), Samsara (vandringen) ) kvarstår fortfarande och rimmar väldigt bra med teorin om ”Sideway purgatory”.


Min teori faller således inte men kanske kan man då konstatera att den innehåller fel i fråga om detaljer. Vi säger att de inte dog i flygkraschen och att ön var verklig, det vill säga en plats där illusionen Maya inte rådde, en plats där verkligheten faktiskt var verklig... Frågan är då vad ön egentligen är.


Faktum är att jag själv funderat på detta under dagen, innan jag läste din kommentar Calle. Jag tror att ön faktiskt kan vara en plats där Brahman (världssjälen) har sitt centrum, det vill säga grottan med ljuset. Ön har dock ett inbyggt försvarssystem för att skydda platsen från inkräktare såsom öns ”skeppsbrutna”. Försvarssystemet märks på olika sätt, dels genom Jacob och ”the man in black”, navigeringssystem som slås ut då man närmar sig ön, dels genom att man lyckas flytta ön då den hotas etc. etc.


Man kan också fråga sig vad Jacob och ”the man in black” är för figurer. Min spontana tanke är att dessa fungerar som Yin och Yang som är universums urkrafter. Yin och Yang kan delvis kopplas till tanken om att världen är beroende av att ett motsatsförhållande får råda, t.ex. ont och gott. Jacob och hans bror får i serien förklarat för sig att deras styvmor gjort så att de inte kan skada varandra. Anledningen till detta är antagligen att om vågskålen skulle väga för mycket åt ett håll så skulle motsatsförhållandet hotas och världen skulle rämna.



Man kan analysera sig till vansine... alla svar har jag inte, jag undrar t.ex. fortfarande vilken funktion som ”sifferkombinationen” spelade, någon som vet? Jag är dock nöjd med min Hinduteori och den är svår att ifrågasätta ey?


Nog om LOST, nu ska jag (förmodligen) inte nämna serien igen... =) Jag tänker dock avsluta med att citera den dialog som äger rum mellan Jack och hans far Christian i seriens slutscen:


Jack: Du dog...


Christian: Ja, ja det gjorde jag...

 

Jack:  Så hur är du här nu?

 

Christian: Hur är du här?

 

Jack:  Jag dog också...

 

Christian: Det är okey...

 

Jack:  Jag älskar dig...

 

Christian: Jag älskar dig också min son...

 

Jack:  Är du verklig?

 

Christian: Det hoppas jag verkligen, ja jag är verklig, du är verklig, allt som någonsin hänt dig är verkligt, alla människorna i kyrkan, de är också verkliga...

 

Jack:  Är de alla döda?

 

Christian: Alla dör någon gång "kiddo", några av dem innan dig, några av dem långt efter dig...

 

Jack:  Men varför är de alla här nu?

 

Christian: Det finns inget nu, inte här...

 

Jack:  Var är vi pappa?

 

Christian: Detta är en plats som ni alla skapade tillsammans så att ni skulle kunna hitta varandra. Den viktigaste delen av ditt liv var den tid som du spenderade tillsammans med de här människorna, det är däför som ni alla är här, ingen dör ensam Jack, du behövde dem alla, och de behövde dig...

 

Jack: Varför då?

 

Christian: För att minnas, och för att släppa taget...

 

Jack:  Kate sa att vi ska ge oss av...

 

Christian: Inte ge sig av, gå vidare...

 

Jack:  Vart ska vi?

 

Christian: Låt oss ta reda på det…


Dagens musikvideo blir en ful-live-version av The Hives Hate to say I told you so ifrån år 2000... Enjoy: http://www.youtube.com/watch?v=Guyt6eJG2XE


Kommentarer
Postat av: tilda

Härlig morgonläsning älskling.. ;) Men nu måste jag iväg o jobba ihop pengar till brödfödan! Puss

2010-05-28 @ 07:39:45
Postat av: Carl Af Jederstaam

De mystiska siffrorna var kandidaternas "nummer". Förmodligen bara matematisk kombination för att skapa mystik och för att lättare påvisa att de var kopplade till varandra. På så vis kunde siffrorna återkomma i olika sammanhang, som en sorts algoritm som styr de sammankopplade personerna till ön.



Gällande Yin Yang så fallerar det lite i och med att Jacob inte var den första guardian av ön och att det tidigare inte fanns någon motpol. MIB var ju egentligen inte ond, bara nyfiken och eftersträvade rättvisa i och med att han inte gjort valet själv (att leva på ön). Ironiskt nog är detta något han sedan väljer att ta bort när han blir MIB vilket tyder på att hans själ blir korrupt av energin, något som orsakades av Jacobs vrede (ödets ironi?).



Beträffande flygkraschen så yttrades frågan i episoden då de hittade vraket med lik då programmets producent i intervju på abc sa "they have not been dead all this time nor is it only a dream"



2010-05-28 @ 11:05:22
Postat av: Lönngreat

Får kommentera här istället för att skriva ett blogginlägg. Tror att många är trött mina lost-analyser. Angående sifferkombinationen så undrar jag om denna inte kan vara kopplad till kaos-teorin? Mystik och mattematik i en härlig kompott =)



Jag är med dig till viss del i ditt tänk om Yin Yang men jag vill ändå inte avskriva teorin helt. Det antyds att världen kommer rämna om MIB lämnar ön och därför tror att jag tänket kring att Jacob och MIB kan tänkas symbolisera två motpoler rimligtvis kan stämma. Tänk tex på vågskålen i Jacobs grotta, symbolen för balans. Minns även diskussionen om flaskan med "vinet".



Att klart säga att Jacob symboliserar godhet och MIB ondska är inget jag vill stå för men skulle jag tvingas hävda att någon av dem är ond så skulle valet ändå falla på MIB. Ondska är emellertid något relativt. Betänk att även i Yin Yangs svarta fält så finns det en ljus fläck... =)



Vad tror du själv att ön, samt Jacob och MIB är? Och vem är du Carl? =)



Jag måste ju återigen konstatera att LOST är en fantastisk serie som lämnar ett så pass öppet hål som detta. Folk kommer analysera och tänka på serien i åratal, förutsatt att skaparna inte lägger korten på bordet.

2010-05-28 @ 14:21:55
Postat av: Felicia

Härliga analyser!



Känns tomt att inte få träffa alla i serien mer, men samtidigt härligt att äntligen låta dem gå vidare...

2010-05-28 @ 22:49:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0