Bränn den svenska flaggan pojkar!

Om dagen som helhet finns inte mycket och säga... annat än tack som fan för värmen. Då jag gick till jobbet idag så var det ruggigt som fan men någon gång under dagen slog det om helt utan en annans vetskap. Tydligen ska det ha varit 24 grader varmt idag?

Hur som helst så kikade jag precis på ett nyhetsinslag på Aftonbladet där man i Pakistan roar sig med att bland annat bränna den Svenska-, Norska- och  Amerikanska flaggan i protest mot avbildningar av Mohammed, som ju är förbjudet inom Islam. Hur gärna jag än vill skratta åt spektaklet så känner jag likförbannat någon sorts ilska leta sig upp till ytan då jag ser den svenska flaggan i lågor. I inslaget så nämns bland annat att den muslimska proteströrelsen (inte helt liten) vänder sig emot att Mohammed avbildats iklädd en björndräkt i tv-serien Southpark.......... Mohammed iförd en björndräkt i Southpark.... en tecknad serie.... Shit vad det måste svida.... 

Att den svenska flaggan bränns beror delvis på Lars Vilks avbildningar av Mohammed och jag känner min splittrad inför dennes "arbete". Min gissning är att Vilks med största sannolikhet vill utmana yttrandefriheten och skapa debatt. Yttrandefriheten ger Vilks rätten att kränka vilka religioner han vill, han hamnar inte närheten av gränserna för hets mot folkgrupp.

Att avbilda Mohammed som en rondellhund upprör dock djupt religiösa muslimer på ett sätt som många av oss aldrig riktigt kan förstå, vi är trots allt ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Valet av mål känns billigt som fan men samtidigt ganska smart om man vill nå ut med ett budskap. Protesterna som nu haglar in över Sverige och Vilks personligen är mycket aggressiva och hotfulla. Vilks har själv blivit misshandlad och hans bostad utsatt för mordbrand. På tv ser vi hur den svenska flaggan bränns och jag är nog inte ensam om att konstatera att Sverige inom en snar framtid kommer att få bevittna sitt första stora terrordåd. Fanatikerna drar uppenbarligen alla över en kant och anser att hela Svergie ställer sig bakom hånen mot deras profet, det är trots allt inte en bild på Vilks som bränns utan den svenska flaggan.

Långt ifrån alla muslimer är aggressiva religiösa fanatiker men fanatikerna finns och de är onekligen jävligt många. Det är dessa människor som reagerar starkast över hånen och det är deras sätt att protestera som hotar demokratin och grundlagar så som yttrandefriheten. Människor som Vilks lyckas medvetet, eller omedvetet att locka fram dessa människor och visa för världen att de finns.

Yttrandefriheten är en av de viktigaste byggstenarna i ett demokratiskt samhälle. Att utmana yttrandefriheten genom att göra som Vilks skapar givetvis debatt, en debatt som är viktig att hålla levande. Vi får aldrig ta yttrandefriheten för given. Samtidigt känns valet av mål, som jag tidigare nämnt, ganska billigt. Frågan är om hånen är värda all möda när den första bomben smäller? Kanske är det det?

Dagens musikvideo blir en backstage-akustisk version av Highwayman med Hoffmaestro och Chraa... Enjoy:
http://www.youtube.com/watch?v=xftXg7hf0O4


Kommentarer
Postat av: Bror

Du har redan kommit igång med krönikan :-)

Snyggt!!

2010-05-21 @ 08:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0