Sömning Torsdag

Ja då var ytterligare en arbetsdag till ända och jag är trots alldeles för mycket kaffe väldigt väldigt sömning. Detta med kaffedrickandet är föressten inte bra alltså... Flera dagar i veckan så funderar jag över att börja med grönt te eller liknande men likförbannat så häller jag upp den där koppen varje morgon. Det började när jag fick jobb, jag har aldrig varit någon större kaffedrickare tidigare. Under studentlivet så drack jag kanske 1-2 gånger i veckan, nu häver jag säkert i mig 6 koppar/dag.

Smålandsposten ringde mig idag och körde en 20 minuter lång intervju. Artikeln publiceras imorgon (fredag) med anledning av vår akustiska spelning i Braås... var fan ligger Braås föressten? Hur fan ska jag komma dit? Jag har nog lite att ta reda på här ja.

Ikväll så bär det av till Beijer för sökande efter nya bänkskivor, tilda är tydligen intresserad av rosa marmor medan jag är inne på klassiskt svarta bänkskivor i någon stenimitation, vi får väl se vad det blir.

Sagohäftet är klart och här kommer 8 av de 38 frågor som eleverna skall besvara utöver andra sagorelaterade uppgifter. Hur många kan du svaret på? 

•1.       Vad heter den kända novell som Astrid Lindgren skrev och publicerade för att klaga på marginalskatten som egenföretagare tvingades betala?

•2.       Vem skrev Peter Pan?


•3.       Hur många språk har Astrid Lindgrens verk översatts till?


•4.       Vilken är ramberättelsen i Tusen och en natt?


•5.       Vad är den så kallade "Homeriska frågan"?


•6.       Vad är sekundärt skapande och vem myntade begreppet?


•7.       Hur många uppges ha dött i den så kallade Häxprocessen? (Sverige och Europa som helhet)


•8.       Vad är en folksaga?

Nu när du har kollat alla svar på google/wikipedia så är det dags för dagens fakta... gör som Mats och håll i hatten: I den stora branden i London 1666 så brann mer än halva London ner fullständigt men enbart 6 personer skadades. Det ni!

Inga ledsna djur
Men anledning av vissa upprörda kommentarer angående det förra bildtemat så vill jag härmed glädja er med ett mycket trevligare tema, självklart så snackar vi GLADA DJUR... Enjoy:


















Kommentarer
Postat av: Soffan

Jo du Martin, Braås ligger mellan Växjö och Åseda. Det kommer bli bra drag där, med tanke på hur många invånare det finns.. Jajjemen :)

2009-03-05 @ 17:06:00
URL: http://soffansblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0